Kategorier
Blog

Hvad er vrede, og hvordan håndterer vi den?

Jeg selv har oplevet smerte og vrede i mit liv. De fleste af mine klienter har også gennemlevet det mere eller mindre i deres liv. En af mine klienter har endog været i fængsel på grund af sit voldsomme temperament, inden han kom til mig for at få hjælp. Det lykkedes, og hans liv og parforhold ændrede sig til det betydeligt bedre efter et forløb hos mig.

vrede

Ingen levende væsener på denne Jord går igennem livet uden at have oplevet følelsesmæssig smerte og vrede. Det er en del af livet. Mennesker lider en gang imellem, og det er helt normalt og naturligt. Men smerten og lidelsen behøver ikke at ødelægge vores liv. Ligesom fordele kan vendes til ulemper, og ulemper kan vendes til fordele, kan smerte og vrede vendes til at give vores liv større værdi og styrke. Tricket er at lære, hvordan du lever MED smerten og vreden – og UDEN at det begrænser eller ødelægger dine muligheder og relationer. Smerte og vrede kan blive en ven, der hjælper dig, når det er nødvendigt.

Tænk på en hammer. Den er bare en hammer. Men DU kan vælge enten at smadre butiksruder med den – eller bygge et stort flot træhus, hvor du slå søm i brædderne. Hammeren er stadig bare en hammer. Det er din bevidsthed, der afgør, om du opfatter den som ”ven” eller ”fjende”.

På samme måde kan vreden også bruges konstruktivt, fx i sportsturneringer, hvor det giver iver og kampgejst – eller hvis en person overfalder dit barn.

Kategorier
Blog

At slå og skælde ud er to sider af samme sag











Kategorier
Blog

Myter om vrede

Der er mange myter om vrede, og mange (forkerte) måder at gribe vreden an på:

Har du mon nogensinde følt, at når du blev vred, var det nødvendigt at råbe og skrige, for at undgå at komme til at udreagere på en voldelig måde?

Har du mon været i terapi, hvor du blev anbefalet ikke at holde din vrede tilbage, men at udtrykke den på forskellig vis? Bare at slippe den løs, og fx banke i puder?

Har du mon nogensinde tænkt, at hvis du ikke var blevet vred og havde skældt ud, ville den anden person nok have fortsat med at overskride dine grænser?

Eller: ”Hvis han/hun/de havde behandlet mig respektfuldt, var jeg aldrig blevet vred og råbt ad dem!”

Er der mon nogen, der har bildt dig ind, at vrede er et instinkt, der helt naturligt fører frem til aggression?

Eller at frustrationer helt automatisk bliver til vrede?

At dét at lufte sin vrede er sundt og altid hjælper?

At vrede er forårsaget af andre?

Disse udsagn er imidlertid alle sammen myter og misforståelser. De duer ikke i dine bestræbelser på at komme uhensigtsmæssige situationer til livs. Og de er skadelige, fordi de fastholder dig og andre i selv-destruktive mønstre.

Kategorier
Blog

Følelserne og de fysiske handlinger, når man skal lære at håndtere sin vrede

At skelne mellem en reel og en imaginær trussel kan være vanskelig.

Vores følelser er uløseligt forbundet med vores krop. Kroppen signalerer til hjernen med input og fornemmelser. Når vi føler os truet – eller reelt er truet – reagerer hjernen på en måde, der giver os mulighed for at gøre noget og overleve.
Vi har fysiske reaktioner på følelser. Vi kan opleve vrede eller sorg, afhængigt af de følelser, vi føler.

Hjerne og krop

Følelser er meddelelser, som vores krop sender til hjernen.

Følelserne er:

  • bio-kemi
  • bio-elektricitet og
  • bio-magnetisme

men mest af alt er de fysiologiske reaktioner. De følelsesmæssige reaktioner er primært baseret på minder og erindringer. Dine følelser er et resultat af dine oplevelser i livet. Din oplevede hukommelse er de minder, som dine følelser er forbundet med. Du kan ikke huske noget, der ikke havde en følelsesmæssig betydning for dig. Du kan måske huske en bestemt oplevelse til en vidunderlige skolefest, men du kan ikke huske, hvad der skete på et tilfældigt tidspunkt dagen før. Alle dine minder og erindringer er lagret i dine celler rundt omkring i kroppen, lidt ligesom en harddisk på computeren. Hjernen er som processoren, der korttids-gemmer og regner alting ud.

Kategorier
Blog

Hvordan vrede kan ødelægge et godt parforhold

Vrede er en helt naturlig følelse på samme måde som vi har følelser af fx frygt, glæde, sorg, velbefindende, afsky og overraskelse. Vi kan ikke tænke os til vores følelser. Vores sanser sender informationer til hjernen, som fortolker dem. En oplevet trussel kan give en følelsesmæssig reaktion i form af fx vrede.

Selv efter at truslen er overstået, kan man stadig risikere at mærke frygten og vreden med de tilhørende reaktioner. Også selv om truslen bare er noget, du har bildt dig ind.

At skelne mellem en reel og en indbildt trussel kan være svært.

Læs hele artiklen om vrede på www.parforhold-parterapi.dk/parterapi/undga-skilsmisse/hvordan-vrede-kan-oedelaegge-et-godt-parforhold

Du vil få mere at vide om hvad der skaber raseriet, forståelsen af vreden, de uhensigtsmæssige vredesudbrud, hvorfor det virker så godt og effektivt, om børn og skældud, og endelig også løsningsmodeller.

Det bedste tidspunkt at plante et træ på, var for 25 år siden. Det næstbedste tidspunkt er NU!

Kategorier
Blog

Filmen “Anger Management”

Jack Nicholson og Adam Sandler spiller hovedrollerne i den amerikanske komedie-film ”Anger Management” fra 2003. Den tegner et fantastisk godt billede af, hvordan vrede ser ud ”indefra” i en person. Især i den første halvdel af filmen. Den sidste halvdel er ikke så god som den første, så den kan du roligt springe over, for ikke at spilde din tid.

Filmen starter med at vise den unge Dave Buznik, som bliver ydmyget af en mobber.

Femogtyve år senere arbejder Dave for en respektløs chef, der tager al æren for hans arbejde. Daves traume fra barndommens mobning forfølger ham i voksenlivet. Dette er helt normalt, når man ikke får bearbejdet sine traumatiske oplevelser.

Under en flyvning til et forretningsmøde ser vi Daves oplevelser fra hans egen synsvinkel. Han anmoder pænt og høfligt stewardessen om nogle øretelefoner, men til hans store overraskelse beder hun ham om at dæmpe sig og ikke råbe op. Han insisterer venligt og pænt, men derefter fortæller den ene efter den anden ham, at han er vred og aggressiv, og de beder ham tage den med ro.

I næste scene i filmen er han anklaget i en retsag. Han forstår ikke beskyldningerne, men det viser sig, at stewardessen fra flyet har fået brækket sin arm. Altså at Dave har angrebet hende fysisk. Sådan opfattede han det bestemt ikke selv. Realiteterne har været helt anderledes end Dave oplevede det.

Dave bliver dømt til behandling hos en terapeut (Jack Nicholson) for at få styr på sin vrede. Filmen fortsætter med at vise den ene situation efter den anden, hvor Dave er særdeles berettiget til at blive vred – uden at han bliver det. Han bliver udsat for det værste af det værste. Men fra hans egen synsvinkel bevarer han hele tiden fatningen.

Slutningen af filmen er ren Hollywood sødsuppe og ikke-realisme. Endvidere beskriver filmen en særdeles problematisk psykoterapeutisk ”behandling” af Daves traume. Jeg håber inderligt, at ingen terapeuter i hele verden arbejder på den måde.

Så fra min psykoterapeutiske synsvinkel er læringen af denne film fra den første halve time, nemlig hvordan verden ser ud “indefra”, når man er vred og føler sig uretfærdigt behandlet. Det er ofte (altid?) helt anderledes, end hvad andre oplever….

 

Kategorier
Blog

Forståelse af vrede

vredeVrede er en normal, sund følelse, hverken god eller dårlig. Som enhver følelse formidler den en besked og fortæller dig, at en situation er forstyrrende, uretfærdig eller truende.

Det er hvis du reagerer uhensigtsmæssigt på din vrede, at den bliver usund og dårlig. Hvis din umiddelbare reaktion på vrede er at eksplodere, har denne besked dog aldrig en chance for at blive forstået. Så selv om det er helt normalt at føle sig vred, når man er blevet mishandlet eller forkert-gjort, bliver vrede et problem, når man udtrykker det på en måde, der skader dig selv eller andre.

Du tror måske, at når du udtrykker din vrede er det sundt. Det er det bestemt ikke altid. Måske tror du også, at mennesker omkring dig er for følsomme, at din vrede er berettiget, eller at du har brug for at vise dit raseri for at få respekt. Men sandheden er, at det er meget mere sandsynligt, at vrede har en negativ indvirkning på den måde, folk ser på dig. Den forringer din dømmekraft og står i vejen for din langvarige succes.

Virkningen af vrede

Kronisk vrede, der blusser op hele tiden, eller kører ud af kontrol, kan have alvorlige konsekvenser:

  • Den fysiske sundhed. Hvis du konstant arbejder ved et højt stress-niveauer og vrede, har du større risiko for at komme til at lide af hjertesygdomme, diabetes, et svækket immunsystem, søvnløshed og forhøjet blodtryk.
  • Det mentale helbred.  Kronisk vrede kræver enorme mængder mental energi. Det forstyrrer også din tænkning, hvilket gør det sværere for dig at koncentrere dig eller nyde livet. Det kan også føre til stress, depression og andre psykiske problemer.
  • Jobbet og karrieren. En god heftig debat med konstruktiv kritik kan være sundt. Men kronisk vrede vil ødelægge forholdet til dine kollegaer, ansatte, chefer og kunder og ødelægger deres respekt for dig.
  • Parforholdet. Vrede kan forårsage stor skade med dybe ar hos de mennesker, du elsker allermest. Eksplosiv vrede gør det svært for andre at kunne stole på dig, tale ærligt eller føle sig godt tilpas i dit selskab.
  • Børnene. Især for børnene er uhæmmet vrede særdeles skadeligt. De har brug for en tryg opvækst med forældre og voksne, de kan stole på.

Hvis du har et iltert temperament, kan du føle, at du mister kontrollen, hvilket får dig til at fare i flint. Det er en naturlig psykologisk og følelsesmæssig proces – men den kan være særdeles uhensigtsmæssig.

Dog kan du få mere kontrol over din adfærd med vrede, end du tror. Med bevidstgørelse og forståelse for de reelle årsager til din vrede, samt konkrete strategier og værktøjer til at håndtere vredesudbruddene, kan du lære at udtrykke dine følelser på en hensigtsmæssig måde uden at skade andre. Du vil på den måde forhindre dine impulser i at ødelægge dit liv.

.

Kategorier
Blog

Der er mange gode grunde til at lære at håndtere og styre sin vrede

Vredeshåndtering lader dig identificere og overvinde problemer på et tidligt stadie, så du ikke kommer til at få en uhensigtsmæssig adfærd.

Vredeshåndtering hjælper dig med at kommunikere dine ønsker – og holde dig afbalanceret og selvansvarlig.

Hvis du oplever, at du gør flere af de følgende ting, har du måske brug for at lære vredeshåndtering:

  1. Når du regelmæssigt føler, at du hænger fast i dit raseri
  2. Når du konstant har et pessimistisk livssyn
  3. Når du dagligt oplever frustrationer, utålmodighed og vrede følelser
  4. Når du regelmæssigt har konflikter med andre
  5. Når du oplever fysisk mishandling, eksempelvis at du er voldelig mod din partner, dine børn eller andre, eller at din partner eller andre er voldelige mod dig
  6. Når du oplever psykisk eller følelsesmæssig mishandling, eksempelvis at du føler dig truet, eller at du truer og generer andre
  7. Når du har skræmmende handlinger, der er helt ude af kontrol, såsom uansvarlig bilkørsel, misbrug, ludomani og lignende

Også fravær af vrede kan være et problem:

– Hvis man ikke selv kan blive vred, men undertrykker/skjuler det, og leger dørmåtte

– Hvis partneren ikke kan blive vred af samme grunde

Vrede er en følelse, som alle mærker en gang imellem eller ofte. Den er helt naturlig og nyttig, men kan virke skræmmende og skabe problemer. Når man imidlertid bruger den hensigtsmæssigt, er den en stor hjælp i bestemte situationer.

Når du har lært at håndtere din vrede, vil den være en værdifuld ressource, der kan definere og kontrollere frustrationer på en bedre og mere konstruktiv måde, hvilket kan påvirke livskvaliteten betragteligt.