Håndtering af vrede

vredeshåndtering - håndtering af vredeVrede er en normal følelse – ligesom alle de andre følelser, vi har. De har alle sammen en funktion til vores overlevelse som individ og art.

En voldsom vredesreaktion er godt, hvis du fx skal skræmme en voldsperson væk eller lignende.

Men der er også en række ulemper ved voldsomme vredesudbrud:

  1. Når du agerer vredt, kan du komme til at gøre eller sige ting, du bagefter fortryder.
  2. Voldsom vrede ødelægger parforhold, jobmuligheder og andre relationer.
  3. Konstant vrede påvirker helbredet i negativ retning. Mange (de fleste?) helbredsmæssige udfordringer er psykosomatiske (sind-krop).
  4. Hvis du altid er vred, påvirker det også dit udseende, og du kan komme til at se ældre ud end din reelle alder.
  5. Vrede kan få dig til at miste overblikket, fordi du kun er fokuseret på en bestemt ting og ikke er i stand til at se eller forstå noget andet.
  6. Du risikerer at slæbe vrede med hjem fra dit arbejde, så det påvirker din familie.
    Eller omvendt, hvor du slæber vrede fra familien med på jobbet, så det skader dit arbejde og din karriere.
  7. Hvis du altid er vred, kan du skabe et billede og selvbillede af dig som en vred person.

Think Before I Talk – Astrid S


3:46 minutter

Hvis du sidder fast i din vrede, kan dette kursus hjælpe dig. Vi vil følges ad på en interessant og spændende rejse ind i et nyt og anderledes territorium. Endemålet er et værdifuldt og vitalt liv som godt kan indeholde følelsen af vrede, når du er vred. Forskellen er blot, at vrede ikke er den kontrollerende og ødelæggende kraft, der giver dig efterfølgende uhensigtsmæssige og destruktive handlinger.

Det er muligt at ændre din reaktion på de ”triggere”, som gør dig vred. Når du ændrer din holdning og dine strategier, ændrer du også den måde, du reagerer på, når du bliver vred. Vreden er der stadig, men dine reaktioner er anderledes.

Hvad vi vil fokusere på i dette forløb er at adskille de vrede tanker og følelser fra de vrede handlinger. Det handler om at blive god til at vælge i sit liv. At tage ansvar for sig selv, og selv bestemme både retningen og målet i livet.

På dette kursus vil du udvikle nye færdigheder, der først og fremmest vil give dig et anderledes forhold til dig selv, men også til andre, med større medfølelse og overbærenhed. Du vil finde ud af, hvad der virkelig betyder noget for dig i dit liv, og du vil lære at handle på måder, som vil bringe dig fremad i dit liv, selv om der helt uundgåeligt også kommer vrede og smertefulde følelser hen ad vejen.

Dette er en helt ny måde at anskue vrede på, og du har formentlig aldrig prøvet noget lignende før.

Du vil blive i stand til at genvinde dit liv og dit fulde potentiale.

Mikael HoffmannKursusleder Mikael Hoffmann

Vredeshåndterings kursus

Kurset deler sig i to dele:

  1. Forebyggelse af raseri og uhensigtsmæssig ødelæggende vrede.
  2. Håndtering af opstået raseri og uhensigtsmæssigt vrede.

Først og fremmest handler det om forståelse.
Både hvad der kan have forårsaget vreden (måske fra barndommen), men også forståelse af en selv og hvordan man fungerer som menneske. En grundlæggende forståelse af menneskers adfærd.

Du vil lære helt konkrete værktøjer til håndtering af vreden, når den er der.

Du vil også lære om forebyggelse og få nye strategier, så du får et bedre parforhold og et lettere liv.
Det handler om hvordan man stopper sin adfærd og udtrykker sig på en hensigtsmæssig måde.

Mellem hver lektion vil du få hjemmearbejde for.

Kurset består af 10 lektioner á 60 minutters varighed, fordelt over cirka 20 uger. Alle lektionerne foregår over telefonen.


Hvad gør du, når din partner raser og skælder ud?

8:25 minutter

Par-tip #3 – Surfing – Håndtering af rasende partner

2:05 minutter

Ring eller send SMS til telefon 21 79 18 50 for at tilmelde dig kurset.

.